Paramount+ ‘Players’ review: een esports-drama met hart

spelers maakte me niet ineenkrimpen elf. Het zou zo gemakkelijk zijn geweest voor de faux-documentaire esports-serie op Paramount+ om in een satire van aanstootgevende stereotypen te leunen. Maar spelers verkiest vrede boven geweld, en het resultaat is een van de sterkste originelen van de streamingdienst tot nu toe.

Het helpt dat de nieuwe serie vandaan komt Amerikaans Vandaal mede-makers Dan Perrault en Tony Yacenda. Zoals fans van de Netflix-mockumentary zouden verwachten, wordt hier veel gelachen. maar waar Vandaal nam een ​​serieus incident op de middelbare school en maakte er een dwaas verhaal van, spelers doet het tegenovergestelde: het is een slim en oprecht personage dat zich hult in de inherente dwaasheid van adolescente gamers die op te jonge leeftijd te veel geld en roem kregen.

Creamcheese (Misha Brooks) komt in eerste instantie over als een juveniele douche. Hij is een arrogante en opschepperige League of Legends pro die, zo leren we snel, er nooit in is geslaagd om met zijn team, Fugitive Gaming, een kampioenschap mee naar huis te nemen. Maar hij heeft ook dat bekende real-world esports-succesverhaal meegemaakt dat zijn team werd overgenomen door een belangrijk zakelijk figuur in legacy pro-sporten.

Dus hoewel Creamcheese misschien geen huidig winnaar, hij praat en draagt ​​zichzelf als één. Die onverdiende chutzpah wordt uitgedaagd wanneer Nathan Resnick (Stephen Schneider), de NBA-teameigenaar die ook de rekeningen van Fugitive betaalt, privé een opkomende rechtszaak aanspant. Liga fenomeen dat zichzelf Organizm (Da’Jour Jones) noemt.

Da’Jour Jones’ ingetogen optreden als Organizm is een belangrijk onderdeel van zijn boog in het seizoen van 10 afleveringen.
Krediet: Lara Solanki/Paramount+

De stille en teruggetrokken 17-jarige uit Philadelphia wordt snel getekend bij Fugitive’s selectie, en Nathan dwingt teamcoach en mede-oprichter Kyle Braxton (Ely Henry) om af te zien van training en maakt van Org een onmiddellijke starter in het team. Cream is verontwaardigd over de verhuizing, die een vroeg conflict veroorzaakt tussen de twee pro’s dat zich verdraait en evolueert als spelers‘ 10 afleveringen ontvouwen.

In de vroegste afleveringen voelt het alsof Perrault en Yacenda kijkers een videogame-thema serveren op “Who did the dicks?” Als we horen hoe Org thuis in potjes plaste zodat hij kon blijven spelen, of de keer dat Cream zijn gelukstoetsenbord stal uit het huis van zijn niet-ondersteunende ouders, sprint het schrijven naar de scherpe rand van hyperbolische stereotypering.

Het maakt echter allemaal deel uit van een groter plan. Het verhaal laat zelfs zijn hand kort zien in de eerste aflevering, wanneer Cream emotioneel wordt als hij vertelt hoe zijn ouders een politierapport hebben ingediend over het ontbrekende toetsenbord. Wanneer we later terugkeren naar die scène met meer kennis van de personages, raakt het gewoon anders. spelers begrijpt hoe gamers als groep de neiging hebben om in een hokje te worden geplaatst als “verliezers”, en het pikt die shit niet.

Keer op keer ondermijnt de serie zijn eigen grote lachmomenten door ons een historische context te geven die die momenten in een nieuw licht plaatst. We kwamen er al vroeg achter dat de originele in-game-handgreep van Cream “Nutmilk” was, en we trekken meteen grove conclusies over de betekenis ervan. Maar de waarheid is veel onschuldiger, blijkt uit een latere aflevering.

‘Players’ verkiest vrede boven geweld, en het resultaat is een van de sterkste originelen van Paramount+ tot nu toe.

Het is een slim stukje plotten waarbij het vertraagde torpederen van verwachtingen de emotionele impact van het vervolgmoment maximaliseert. spelers herhaalt zichzelf vaak, waarbij die herhaling relevante details toevoegt aan elk subplot onderweg. De schrijvers van de show weten hoe grappig de capriolen van gamers zijn in een vacuüm, en ze laten die momenten op het scherm leven om te lachen. Maar de schrijvers gebruiken ook heel effectief toegevoegde context om ons aan het denken te zetten over wat we precies zo grappig vonden.

Dat wil niet zeggen spelers is zijn eigen buzzkill. De komische momenten zijn oprecht grappig en de details die voor extra diepte zorgen, worden op een volledig niet-oordelende manier gepresenteerd. Het is niet de bedoeling dat je je rot voelt als je lacht. Item es een soort komedie dat een toegewijde speler potten zou verkiezen boven een badkamertoilet, alleen maar om een ​​paar minuten gamen in de dag te persen.

wat de show? doet doen is ons eraan herinneren dat al deze mensen precies dat zijn: complexe mensen, met gedachten, gevoelens, verlangens en geschiedenissen die hen hebben gemaakt tot wat ze zijn. Het is volkomen begrijpelijk om te lachen om de hyperbolische soundbites of het juveniele gedrag, maar spelers stelt – terecht, denk ik – dat het even belangrijk is om te erkennen dat zelfs de meest toegewijde en schijnbaar belachelijke stereotiepe gamer spullen ze dragen rond.

Familieruzie. Romantische omwentelingen. Zelfs gezondheidsproblemen. Overal herkenbare worstelingen. Cream, Org en de rest van Fugitive hebben deze beproevingen zelf op hun eigen zeer persoonlijke manier gekend. Cream komt misschien over als een overdreven arrogante eeuwige verliezer, maar die hele shit begint logischer te worden als spelers vult zijn geschiedenis in.

Een still uit de Paramount+ serie

Misha Brooks en Ely Henry zorgen ervoor dat Cream’s blijvende vriendschap met Brax eerlijk, complex en diep liefdevol aanvoelt.
Krediet: Lara Solanki/Paramount+

Niets van dat alles zou werken als de cast er niet was. Brooks en Jones vervullen allebei hun rol uitzonderlijk goed, maar ze zijn nauwelijks alleen. Henry’s beurt als Kyle, ook bekend als Brax, is een duidelijk hoogtepunt. Brax is een van Cream’s oudste vrienden, maar hij is ook een getrouwde vader die veel volwassener is en meer gewend is aan de wereld. De woede-uitbarstingen van Cream stellen Brax regelmatig op de proef, maar de liefde die Brax voor zijn vriend heeft, blijkt duidelijk uit Henry’s geweldige optreden.

De documentaire-achtige structuur en de vermenging van feit en fictie werken ook in het voordeel van de serie. Terugkerende interviews in de vorm van een pratend hoofd creëren een organisch toegangspunt tot het wereldbeeld en de mentaliteit van elk hoofdpersonage. En door alles te baseren op de bekende beelden van de esports-hit van Riot Games en de League of Legends Championship Series – geen van beide moet je door en door kennen; spelers legt uit zoals het gaat – de show voelt aan als een authentieke weergave van de moderne gamecultuur.

ZIE OOK:

14 van de beste films die worden gestreamd op Paramount+

De lange boog van het seizoen ontwikkelt zich tot een underdogverhaal dat wordt gekenmerkt door het soort wendingen dat je zou verwachten in een meer traditioneel sportdrama als Rotsachtig of Rudy. Maar wetende dat deze jongens op de een of andere manier voorbestemd zijn om ooit te winnen, doet niets af aan de reis die ze maken om daar te komen, of de verschillende manieren waarop die reis hun relaties beïnvloedt.

spelers wint vanwege de mensen. Ondanks al hun jeugdige gedrag en jeugdige, door kracht aangewakkerde daden van zelfsabotage, is Fugitive Gaming een gemakkelijke ploeg om voor te pleiten. De twist is dat niets van het is een send-up. Het is oprecht en oprecht. Je zou van deze jongens moeten houden. spelers‘ondermijning van verwachtingen verwijdert effectief ons oppervlakkige begrip van games, gamers en gamecultuur om een ​​verhaal te leveren dat, verfrissend, alle drie goed doet.

Source link