‘Only Murders in the Building’ Seizoen 2 recensie: Grotere wereld, meer chaos

Alleen moorden in het gebouw scheurt zichzelf herhaaldelijk uit elkaar in seizoen 2.

Het viertal superfans dat in Hulu’s eerste seizoen werd geïntroduceerd, is weer terug als een soort Grieks koor, dat commentaar geeft op de gebeurtenissen in het verhaal tot nu toe. De versie die ze kennen, is natuurlijk afgeleid van wat ze horen op de gelijknamige podcast in het universum van de show. Maar ze kunnen net zo goed na elke regel overdreven naar de camera knipogen, omdat het zeker voelt alsof ze het ook over de Hulu-serie zelf hebben.

De superfans zijn deze keer een veel kritischer stel. “Eindelijk wat voortgang in het verhaal”, mompelt een lid zachtjes tegen de groep halverwege de vijfde aflevering. De opmerking veroorzaakt meteen een ronde van wederzijds gemopper over pacing en bungelende plotthreads. Ze hadden net zo goed de woorden van mijn digitale notitieblok kunnen lezen, want ik deel hun zorgen.

OMITB‘s tweede seizoen is chaos.

Seizoen 2 is een rommelige tijd, maar het is een rommelige GOEDE tijd, grotendeels dankzij de gedeelde chemie van de drie sterren.
Krediet: Craig Blankenhorn / Hulu

De eerste acht afleveringen die voor recensie beschikbaar zijn, van de 10 in totaal, ontwikkelen het centrale mysterie van het seizoen in een ijzig tempo. Dat mysterie behoeft geen introductie als je seizoen 1 volledig hebt gezien: OMITB (door de echte fans als “omit-b” uitgesproken) podcast-hosts Mabel Mora (Selena Gomez), Charles Haden-Savage (Steve Martin) en Oliver Putnam ( Martin Short) worden verdacht van de moord op Bunny (Jayne Houdyshell), de slechtgehumeurde en slechtgehumeurde bestuursvoorzitter van de Arconia.

De gevolgen van Bunny’s dood doemt tot op zekere hoogte op over elk moment van seizoen 2, maar een nieuw uitgezoomde kijk op de wereld verbreedt ons begrip van de personages die erin wonen. Dat is geen totaal onwelkome ontwikkeling, maar het spreekt wel tot de worsteling die ik en het “superfan-koor” beiden hebben gehad met het seizoen.

ZIE OOK:

De beste korte films op Hulu voor als je een kort en episch horloge nodig hebt

Om redenen die acht afleveringen nog steeds niet duidelijk zijn, voelt het alsof er te veel aan de hand is. Plotthreads die op het moment belangrijk lijken, blijven bungelen als zinloze, tijdverspillende rode haring terwijl volgende afleveringen draaien en in andere richtingen zwenken. Thema’s die op het ene moment centraal lijken te staan ​​in het verhaal dat wordt verteld, zijn ver naar de achtergrond verdwenen tegen de tijd dat het volgende hoofdstuk begint.

Het is een totale chaos, ook al zijn de terugkerende omwegen naar de karakterexpositie niet per se slecht.

Het is een totale chaos, ook al zijn de terugkerende omwegen naar de karakterexpositie niet per se slecht. Bunny zelf is de focus van een hele vroege aflevering, en het is een van de beste van het seizoen tot nu toe. We beginnen te begrijpen hoe de smerigheid die ze naar haar minder dan favoriete Arconia-bewoners gooit, slechts een onderdeel is van een complexe persoonlijkheid. Bunny, zo blijkt, is niet de eendimensionale gemene die we in seizoen 1 hebben ontmoet.

Dat is een goede, onthullende context over een sleutelpersonage, en iemand die rechtstreeks een rol speelt in het voortdurende mysterie van seizoen 2. In een minder rommelig seizoen zou het een perfect passende tijdelijke afleiding zijn van het huidige perceel. Maar onze duik in de geschiedenis van Bunny is een uitzondering, aangezien elke andere aflevering schokkend springt tussen subplots opgestapeld op subplots, waarvan vele zich richten op personages die na acht afleveringen nog steeds gescheiden lijken van het centrale mysterie.

alleen moordenaars voelt fundamenteel rommeliger in seizoen 2. We leren meer over de OMITB-hosts; we leren over hun verschillende buren; en we leren naast de rest ook een aantal nieuwkomers kennen. Het is geweldig spul vanuit het perspectief van mensen. Maar al te vaak laat die karaktergerichte benadering het mysterie, en bij uitbreiding de whodunit-puzzel die we thuis proberen op te lossen, wegkwijnen.

Meer inwoners van Arconia komen in de schijnwerpers.

Een still uit de Hulu-serie

Bunny ontmoette haar vroegtijdige einde in de finale van seizoen 1, en het mysterie rond wat er is gebeurd, staat centraal in seizoen 2.
Krediet: Craig Blankenhorn / Hulu

Aan de optredens ligt het niet. Het belangrijkste trio van echte misdaadminnende podcast-hosts is net zo heerlijk als in seizoen 1, zoals je zou verwachten. Martin en Short zijn… nou ja, Martin en Shorten Gomez blijft moeiteloos in de ruimtes tussen de yuk-waardige opa-grappen van haar twee komische legende co-sterren als een jonge en scherpe tong die ze speels, liefdevol verscheurt omdat ze oubollig en onaanraakbaar zijn.

Ook de andere bekende gezichten uit seizoen 1 zijn een welkome aanblik. Ik heb het al gehad over Houdyshell, die deze keer veel sappiger materiaal heeft om mee te werken, ook al is haar personage dood. Howard Morris, de overijverige kattenliefhebber van Michael Cyril Creighton, is ook een MVP van seizoen 2 dankzij een laat arriverend subplot met een nieuwe buurman en jodelend met een popmuziekklassieker uit de jaren 60.

ZIE OOK:

Elke chaotische tijdkaart in ‘Candy.’ Dat is het.

Die twee zijn niet de enige voorbeelden van terugkerende favorieten die meer tijd in de schijnwerpers krijgen, en ze worden vergezeld door nieuwkomers zoals Alice (Cara Delevingne). Alice is een moderne bohemienkunstenaar en een belangrijke speler in de kunstscene van NYC. Ze is een grote fan van de OMITB-podcast die grote belangstelling heeft voor Mabel. Het lijkt in eerste instantie alsof ze klaar staat om een ​​belangrijke rol in het verhaal te spelen; dan verdwijnt ze grotendeels naar de achtergrond.

Het is moeilijk om op dit moment in detail over een van deze mensen te praten, omdat ik geen onderscheid kan maken tussen onschuldige karaktertrekken en potentiële spoilers. Een groot deel van seizoen 2 is nog steeds in het geheim gehuld, tot het punt dat ik geen acteurscredit kon vinden voor ten minste één belangrijke speler in het verhaal, omdat hun aanwezigheid blijkbaar bedoeld is als een verrassing.

Ik zou niet zeggen dat het centrale mysterie een… totaal niet komen opdagen Elke aflevering wordt fundamenteel gedreven door Mabel, Charles en Oliver terwijl ze zoeken naar aanwijzingen en bewijsmateriaal dat hen zou kunnen vrijwaren van “belangrijke personen” in de moord op Bunny en hen zou kunnen helpen de daadwerkelijke moordenaar te vinden. De zware focus op subplots en zijpersonages heeft de neiging om bij elke stap in een of andere vorm te draaien rond de ontdekkingen van het hoofdtrio, maar er is heel weinig dat op een coherente manier met elkaar in verband staat.

Hond alleen moordenaars breng orde in de chaos?

Een compositie van stills uit de Hulu-serie

Seizoen 1 liet de geliefde OMITB-gastheren NIET op een veelbelovende plek achter.
Krediet: Craig Blankenhorn / Hulu – Composiet door Mashable

Dat is de belangrijkste reden waarom seizoen 2 zo verstrooid aanvoelt. De eerste aflevering begint met een herinnering aan OMITB’s populariteit als podcast en de levensveranderende roem die het onze drie sterren heeft gebracht. Charles en Oliver zien allebei hernieuwd succes in carrières die uit de lucht waren gevallen toen we ze voor het eerst ontmoetten. En roem is wat Mabel naar Alice leidt en de professionele en persoonlijke fortuinen die Alice vertegenwoordigt (geen spoilers).

Dat uitgangspunt creëert het gevoel dat alleen moordenaars gebruikt seizoen 2 om zijn whodunit te presenteren tegen de thematische achtergrond van beroemdheid als een tweesnijdend zwaard. Vooral met podcasting-superster Cinda Canning (Tina Fey) terug en op een missie om te bewijzen dat de OMITB-gastheren achter de moord op Bunny zitten, of het nu waar is of niet. Maar thematische en verhalende pogingen raken beide steeds warriger naarmate nieuwe afleveringen andere ideeën onderzoeken.

Is de narratieve puinhoop het punt? Dat is waar ‘Only Murders in the Building’ seizoen 2 naar lijkt te verwijzen.

Ik heb veel tijd besteed aan het nadenken waarom het seizoen zo’n verhalende puinhoop is, en het heeft geleid tot een onverwacht besef: dat zou het punt kunnen zijn.

De kritiek van de superfans is: te op de neus. Hoewel het heel goed mogelijk is dat hun dialoog het product is van een verveelde schrijverskamer en een creatief team dat niet per se de noodzaak zag om het verhaal van het eerste seizoen voort te zetten buiten het krijgen van nog een salaris, is het een lezing die niet echt overeenkomt met de realiteit.

ZIE OOK:

Van Netflix tot HBO Max tot Disney+: de beste streamingsites voor films

Seizoen 1 duidelijk ons klaarstomen voor meer. Het is niet eens een vraag. Maar tijdens deze tweede reeks afleveringen gebruikt de show herhaaldelijk het apparaat van het Griekse refrein van de superfans om een ​​veroordelend kwispelende vinger te wijzen naar de inherente uitdagingen van het opvolgen van een geweldig, populair, geliefd verhaal. Ja, technisch gesproken hebben ze het over de podcast. Maar de dubbele betekenis is onmiskenbaar.

Martin en co-creator John Hoffman zullen de landing echt moeten planten om dit hele ding uiteindelijk te laten werken, maar ze hebben meer dan het voordeel van de twijfel verdiend. Het geweldige eerste seizoen spreekt voor zich, en de terugkerende bewuste erkenning van seizoen 2 van zijn eigen schijnbare tekortkomingen is duidelijk tot op het punt van wantrouwen.

Alleen moorden in het gebouw is van plan iets in zijn tweede seizoen, zoveel is duidelijk. Het is rommeliger en meer verspreid dan voorheen. Ik heb nog steeds moeite om vast te stellen waar het centrale mysterie naartoe gaat en wat het probeert te zeggen. Maar ik ben, zonder twijfel, volledig vermaakt en op zoek naar meer. Dus wat er hier ook gebeurt, het werkt zeker.

Alleen moorden in het gebouw Seizoen 2 begint op 28 juni op Hulu met twee afleveringen. Daarna komt er elke dinsdag een nieuwe aflevering.

Source link